Jak zaplanować zdrową dietę bezmięsną?

04-05-2021

Jak zaplanować zdrową dietę bezmięsną?

Podczas tworzenia diety bezmięsnej przede wszystkim należy zwrócić uwagę na:

  • Unikanie żywności przetworzonej oraz ograniczenie smażenia,
  • Samodzielne przygotowywanie potraw z wartościowych produktów roślinnych.
  • Stosowanie pełnoziarnistych produktów zbożowych, będących źródłem żelaza i magnezu, ze szczególną uwagą na wybór pieczywa na zakwasie mającym znacznie mnie kwasu fitynowego ograniczającego wchłaniania niektórych składników mineralnych, niż chleb na drożdżach. 
  • Połowę warzyw w diecie powinny stanowić zielone warzywa liściaste bogate w wapń, białko, żelazo, magnez i chlorofil. Również połowa wszystkich warzyw powinna być spożywana na surowo, gdyż obróbka termiczna powoduje duże straty witamin.
  • Nabiału nie należy traktować jako wymiennika mięsa i spożywać go w zalecanych ilościach (2 porcje dziennie) wybierając produkty z niższą zawartością tłuszczu. 
  • Zamiennikiem dziennej porcji 150 g mięsa lub ryby są 2 jajka lub 1,5 szklanki ugotowanych roślin strączkowych (soczewica, ciecierzyca, groszek, groch, fasola, soja), które w celu lepszego wchłaniania żelaza należy w posiłku łączyć z surowymi warzywami (źródło witaminy C). 
  • Spożycie naturalnych źródeł tłuszczu jak orzechy włoskie, świeżo mielone siemię lniane, nasiona chia, orzechy laskowe, migdały, sezam, mak (wapń), pestki dyni (żelazo).
  • Używanie soli morskiej jako źródło jodu.