Uwaga, bardzo nam przykro, ale w tygodniu 12-16 grudnia nie jesteśmy w stanie przyjąć już Waszych zamówień.

Zamknij okno

Jedzenie a dobre samopoczucie

20 czerwca, 2024 r.

Na nasze samopoczucie ma wpływ wiele różnych czynników. Jednym z nich jest dieta. Niektóre produkty obniżają nastrój, powodują, że czujemy się senni i zmęczeni, podczas gdy inne dodają nam energii i pobudzają do działania. Sprawdź, jak jedzenie wpływa na nasze samopoczucie i zdrowie!

Wpływa jedzenia na samopoczucie – co warto wiedzieć?

Szybkie tempo życia i natłok obowiązków powodują, że nie zawsze przykładamy należytą uwagę do tego, co jemy. Tymczasem jedzenie nie tylko dostarcza nam niezbędnych składników odżywczych, ale także może pozytywnie lub negatywnie oddziaływać na nasz nastrój.

Dieta a samopoczucie psychiczne

Badacze coraz częściej łączą występowanie depresji i zaburzeń lękowych z niezdrowymi nawykami żywieniowymi. Niewłaściwa dieta, czyli dieta uboga w niezbędne składniki odżywcze, może negatywnie wpływać na funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego. To z kolei zwiększa ryzyko wystąpienia problemów psychicznych lub pogłębienia już istniejących zaburzeń.

Wśród wielu niekorzystnych zachowań możemy zaobserwować między innymi takie zjawisko jak „zajadanie” stresu. Polega ono na tym, że osoba odczuwająca ciągłe napięcie, rozładowuje je poprzez spożywanie nadmiernej ilości jedzenia. Najczęściej sięga po fast food, chipsy lub kolorowe napoje. Bezpośrednio po spożyciu kalorycznej i wysokoprzetworzonej żywności taka osoba czuje się dużo lepiej, jednak zwykle niedługo później pojawiają się wyrzuty sumienia i stres powraca ze zdwojoną siłą.

Wpływ jedzenia na samopoczucie odbywa się między innymi poprzez regulację poziomu neuroprzekaźników. Niektóre składniki dostarczane wraz z pożywieniem. Na przykład witamina B6 czy magnez są niezbędne do syntezy serotoniny oraz innych równie ważnych neuroprzekaźników. Odpowiednio zbilansowana dieta w połączeniu z aktywnością fizyczną pomaga utrzymać prawidłowe stężenie serotoniny we krwi, co korzystnie wpływa na nasz nastrój.

Jaka jest zależność między jedzeniem a stresem?

Badacze odkryli również, że niedobory składników odżywczych mogą zwiększać podatność na stres. Różne witaminy i minerały odgrywają kluczową rolę w funkcjonowaniu mózgu i regulacji nastroju. Są to przede wszystkim: magnez, witamina B, witamina D, cynk, kwasy tłuszczowe omega-3, żelazo i wapń. Stres i drażliwość mogą także wywołać duże wahania cukru we krwi spowodowane nadmiernym spożyciem produktów bogatych w węglowodany proste.

Jak jedzenie wpływa na sen?

Jedzenie oddziałuje także na jakość naszego snu. To, co jemy i kiedy jemy, może wpływać na to, jak szybko zasypiamy oraz jak często budzimy się w nocy. Problemy ze snem często wynikają ze zbyt późnego lub nieregularnego spożywania posiłków. Negatywnie na sen oddziałuje także kofeina, alkohol oraz ciężkostrawne i tłuste dania. Bezpośrednio przed snem lepiej jest zjeść coś lekkiego. Na przykład sałatkę z buraczków i koziego sera z granatem. Wówczas nic nie zakłóci Twojego snu, a rano będziesz mieć dobry nastrój i mnóstwo energii.

Jak jedzenie wpływa na nasze zdrowie?

Wpływ jedzenia na zdrowie jest bardzo duży. Dieta uboga w składniki odżywcze, zbyt kaloryczna lub bogata w niezdrowe cukry i tłuszcze może zwiększać ryzyko rozwoju cukrzycy, chorób serca, nadciśnienia tętniczego, osteoporozy, nowotworów i próchnicy. Złe nawyki żywieniowe powodują także obniżenie odporności, zaburzają perystaltykę jelit i negatywnie wpływają na pracę układu pokarmowego. Gdy cierpi nasze ciało, pogarsza się również samopoczucie. Dlatego wpływ diety na nasze zdrowie jest nie do przecenienia.

Jedzenie na dobre samopoczucie – co powinno znaleźć się w Twojej diecie?

Dobra wiadomość jest taka, że istnieje całkiem sporo produktów, które mogą w krótkim czasie poprawić Twój nastrój. Niektóre z nich wymieniamy poniżej.

  • Ananas – wspomaga odchudzanie i łagodzi dolegliwości bólowe.
  • Banany – poprawiają humor i wzmacniają koncentrację.
  • Buraki – działają antydepresyjnie i dostarczają cennego magnezu.
  • Kakao – zawiera magnez, rozgrzewa i wspiera działanie układu nerwowego.
  • Jajko – jest źródłem witamin, substancji mineralnych i wysokiej jakości białka.
  • Orzechy włoskie – wspomagają pracę mózgu, uspokajają i poprawiają humor.

Zdrowe odżywianie a samopoczucie – to naprawdę działa!

Mówi się, że jesteśmy tym, co jemy. To powiedzenia zawiera w sobie wiele prawdy. W świecie naukowym, co rusz pojawiają się dowody pozwalające powiązać złą dietą z pogorszeniem nastroju. Wpływ diety na zdrowie psychiczne jest realny, dlatego warto zwracać uwagę na to, co i kiedy jemy. Zdrowe nawyki żywieniowe możesz wdrożyć na każdym etapie swojego życia. Pomoże Ci w tym dobrze skomponowany catering dietetyczny.

Nie przekroczono minimalnej kwoty zamówienia (300.00 zł) aby wysłać zamówienie.
Zamknij
WARTOŚĆ ZAMÓWIENIA
0zł
+55.00zł*
cena netto
0zł
+67.65zł*
cena brutto
*koszt dostawy
MOJE ZAMÓWIENIE
WARTOŚĆ ZAMÓWIENIA
Podgląd do druku
MÓJ STÓŁ
0zł
+55.00zł*
cena netto
0zł
+67.65zł*
cena brutto
*koszt dostawy